Holland America Line

12 Apr 2014

Cu peste 135 de ani de experienta, Holland America Line este recunoscuta ca una dintre companiile de croaziera din varful ierarhiei industriei de profil, cu predilectie pentru serviciile premium. Pe durata lungii sale activitati, Holland America Line a adunat la bordul vapoarelor sale peste 10 milioane de turisti, fie ca este vorba de ruta Europa - America, fie spre alte destinatii ale lumii.

Itinerariile variaza de la 7 la peste 100 de zile, vizitand toate continentele lumii, de la salba de porturi exotice din Caraibe sau Mexic, la modernele orase europene si la porturi indepartate ale Asiei, Australiei sau Noii Zeelande.

Initial denumita The Netherlands-America Steamship Company, compania isi schimba numele in cel actual, din perspectiva faptul ca principala activitate era transportul de bunuri comerciale si pasageri (in special emigranti) peste Oceanul Atlantic, din Europa in America. In a doua jumatate a secolului XX, mai precis in anii '70, Holland America Line isi axeaza activitatea doar pe croaziere si isi muta centrul de operatiuni din Rotterdam (Olanda) in Statele Unite ale Americii, prima data in Stamford (Connecticut), apoi in Seattle (Washington). La sfarsitul secolului, compania este achizitionata de Carnival si este una din numeroasele branduri sustinute de vasta umbrela a companiei americane. Compania isi pastreaza totusi caracterul olandez, observat si in numele vapoarelor sale, toate avand sufixul "dam" la sfarsit. Numele reprezinta diferite localitati traversate de raurile olandeze. In alte cazuri, sufixul este aplicat denumirilor de puncte cardinale, cum este cazul vapoarelor de clasa "Vista", Noordam, Oosterdam sau Westerdam. Traditiile olandeze sa remarca si in felul in care Holland America Line isi celebreaza diferite aniversari, alegand Rotterdam ca port pentru desfasurarea ceremoniilor. Un exemplu este lansarea Oosterdam in vara anului 2003

Vasele de croaziera care intra in categoria "Vista" nu sunt ultimele realizari ale companiei. Incepand cu anul 2003, Holland America Line cheltuieste peste 200 de milioane de dolari, intr-un program denumit generic "Semnatura Excelentei", program care urmareste modernizarea tuturor vapoarelor din flota, culminand cu reamenajarea Oosterdam in 2009. Imbunatatirile se simt acum atat in noile adaugiri la nivel de facilitati de bord, precum centrul culinar pentru demonstratii gastronomice, restaurantul Lido sau biroul de excursii la tarm, cat si in arhitectura interioara, usurand accesul din si pe vapor.

Desi toate cele 13 vapoare prezinta caracteristici similare, fiecare dintre ele are propria personalitate si ofera o ambianta diferita. Cele mai "batrane" vase de croaziera ale flotei, Zaandam si Volendam, au fost lansate la apa in 1999, respectiv 2000 si nu prezinta aceleasi dimensiuni ca si vapoarele mai noi. Vapoarele reprezentative pentru stilul si opulenta Holland America Line sunt Amsterdam si Rotterdam, denumite dupa principalele doua orase ale regatului olandez. Sunt cele mai stilate vapoare fin flota, prezentand ornamente fine din lemn inchis la culoare si o impresionanta colectie de arta, marcand clasa companiei. Vapoarele din clasa Statendam (Statendam, Maasdam, Ryndam si Veendam), intrate in functiune intre 1993 si 1996, au fost comandate imediat dupa intrarea companiei in concernul Carnival. Au dimensiuni mai modeste si pot transporta un numar limitat de pasageri. Totusi, suprafata este mult mai generoasa, daca o raportam la numarul de pasageri, spre deosebire de alte vapoare din flota.

Prinsendam este un vapor unicat, nefiind conceput intr-o clasa anume. A fost cumparat de la o alta companie de croaziere, reconfigurat, reamenajat, reprezentand acum unul dintre cele mai frumoasa vapoare de croaziera din lume. Prezinta cabine proiectate unic, o promenada care ofera panorame neobstructionate si respira un aer aristocratic. A fost folosit mai ales pentru cursele mai lungi din proiectul "Grand World Voyage". Cel mai nou vapor este Eurodam, lansat in 2009 la Rotterdam si fost obiectul prezentei reginei Olandei, Beatrix, "nasa" vasului de croaziera. Eurodam pastreaza caracterul designului clasic, imbinand elemente mai vechi si mai noi, poate nu la fel de generos in ornamente, dar cu siguranta mai modern decat predecesoarelui lui. Eurodam reflecta perfect politica Holland America Line, fiind obiectul unei evolutii mai degraba conservatoare, decat o revolutie tehnica sau arhitectonica.