Norwegian Cruise Line

14 Mai 2014

Norwegian Cruise Line are o istorie complicată și dificilă, iar în ciuda faptului că a fost prima companie apărută în perioada de început a croazierelor în Caraibe, a fost greu să se adapteze tendințelor cruisingului modern, fiind pusă în umbră de mai marile Carnival, Princess sau Royal Caribbean. Fondată de Knut Kloster și Ted Arison în 1966 sub denumirea de Norwegian Caribbean Line, compania a început cu doar câteva feriboturi de croazieră, însă s-a dezvoltat destul de rapid, adăugându-și câteva vase în plus flotei, fără a străluci pe plan mondial până la lansarea la apă a vaporului Norway, cel mai mare vas de croazieră al lumii la momentul inaugurării.

Anul 1972 marchează plecarea lui Ted Arison pentru a fonda Carnival Cruises, o mutare care avea să subțieze semnificativ portofoliul de clienți al companiei, prin preluarea de rezervări și date personale, lăsând NCL în degringoladă totală. În anii 1990, pe fondul renașterii Royal Caribbean și a creșterii Princess Cruises și Carnival, NCL a intrat în faliment. A reușit să reunească toate brandurile de sub egida sa, salvându-se cu prețul distrugerii renumelui și a imaginii. În încercarea de a revoluționa piața croazierelor, NCL a dezvoltat modelul de sejur "freestyle", ce oferă turiștilor oportunitatea să își aleagă restaurantele și activitățile de la bord, precum și orele la care pot servi masa, fără obligativitatea unei ținute formale.

În anii 2000, compania încă pierdea teren în fața rivalilor Carnival, iar aceștia din urmă, laolaltă cu o companie de croaziere asiatică, Star Cruises, au început să liciteze pentru preluarea NCL. Star Cruises a câștigat, o schimbare ce a fost urmată de noi proiecte de vapoare, precum și transferul unora dintre vasele mai vechi. Sub conducerea Star, Norwegian Cruise Line a început lansarea unei flote sub steag american, recepționând aprobarea guvernului Statelor Unite pentru planurile sale de viitor.

Linia americană de croaziere, cu sediul principal în Hawaii, a fost relansată sub numele de NCL America, însă tot personalul american scump a scos la iveală costuri operaționale ridicate. În fața tuturor acestor probleme, Star reacționează punând în vânzare jumătate din afacere companiei americane Apollo, un grup de investitții privat, iar flota americană se micșorează la doar un vapor. Două noi vase au fost comandate, cu un al treilea în proiect, toate construite în șantierele STX Europe. Aceste vapoare au fost clasificate F3, de la Freestyle 3, noua tendință a croazierelor NCL.

Compania oferă astăzi croaziere pentru orice buzunar. Flota este diversificată, însă toate vapoarele sunt moderne. Compania mamă a rămas Star Cruises, însă NCL a fost listată și la bursă, începând cu ianuarie 2013. Norwegian Cruise Line operează încă o singură navă de croazieră din Hawaii, cu personal de bord american, însă dispune, în total de 13 vapoare de croazieră: Norwegian Dawn, Norwegian Star, Norwegian Sun, Norwegian Jewel, Norwegian Spirit, Pride of America, Norwegian Sky, Norwegian Jade, Norwegian Pearl, Norwegian Gem, Norwegian Epic și Norwegian Getaway.

Flota diversificată a companiei se traduce și prin varietatea de cabine și condiții de bord. Vapoarele oferă în general spații de cazare mai reduse, cu cele de la bordul Pride of America, vasul operat din Hawaii, dintre cele mai mici din industrie. Norwegian Cruise Line rămâne totuși o companie cu servicii dedicate familiei, cabine interconectate și apartamente perfecte pentru cei ce călătoresc alături de copii. Turiștii ce călătoresc neînsoțiți se vor bucura de cabinele single oferite de Norwegian Epic și vapoarele din aceeași clasă, Norwegian Breakaway și Norwegian Getaway.