La sfârşitul anilor 1960, un grup de proprietari norvegieni de nave a decis să se aventureze pe piaţa americană a croazierelor, în perpetuă dezvoltare. Au fondat compania Royal Caribbean Cruise Line, cunoscută acum sub numele de Royal Caribbean International. Astăzi, această linie de croaziere este a doua cea mai mare din lume şi este bine-cunoscută pentru inovaţiile sale permanente şi creativitatea remarcabilă.
Odată cu lansarea vaporului „Song of Norway”, Royal Caribbean International s-a străduit să facă din experienţa la bord o aventură amuzantă, interesantă, simplă şi de neuitat. Până în 1972, compania mai avea 2 vapoare, „Nordic Prince” şi „Sun Viking” iar 10 ani mai târziu au construit „Song of America”, un vapor mult mai mare, care devine model pentru toate navele de croazieră din acele vremuri. Prima lovitură importantă în industria croazierelor au dat-o în 1988, când au prezentat „Sovereign of the Seas”, primul mega-vapor al istoriei. Nava de 70.000 de tone a făcut multă vâlvă nu doar prin dimensiunile sale, ci şi prin facilităţile şi dotările interioare. „Sovereign of the Seas” a fost prima navă de croazieră care a introdus un foaier la bord, o zonă de recepţie dotată cu lifturi şi chiar un pian pentru spectacole muzicale. Prin urmare, iubitorii de croaziere primesc pentru prima dată condiţii de cinci stele, cu o spectaculoasă vedere la ocean. Lansarea acestui mega-vapor a fost urmată în curând de alte două vapoare „surori” şi mai mari, Monarch of the Seas şi Majesty of the Seas.
Începutul anilor 1990 provocarea cea mai mare a fost reprezentată de construirea unor vapoare care să navigheze şi în afara Mării Caraibilor. Chiar dacă Royal Caribbean deja trimisese câteva din vapoarele lor mai mici sau mai vechi pentru a opera croaziere în Alaska sau Europa, se simţea nevoia proiectării unei nave construite special pentru a naviga în alte părţi ale lumii. Odată cu introducerea Legend of the Seas în 1995, lucrurile se schimbă. Noul vapor, o minunată realizare a tehnologiei, duce Royal Caribbean la un nou nivel. A fost cea mai luxoasă navă din lume. Chiar dacă era ceva mai mică decât vapoarele din clasa Sovereign, cabinele erau mai mari şi oferea o mai largă varietate de activităţi la bord. Legend of the Seas este primul vapor de croazieră care dispune de un teren de golf şi introduce, de asemenea, caracteristica standard de acum a vapoarelor RC, zona piscinei (pool area).
Din nou, după lansarea Legend of the Seas, compania introduce încă cinci vapoare surori: Splendour of the Seas, Grandeur of the Seas, Enchantment of the Seas, Rhapsody of the Seas şi Vision of the Seas. Aceste vapoare spulberă competiţia şi oferă pasagerilor luxul Solarium (complex de relaxare), piscine, cazinouri şi restaurante tematice. În acest timp, Royal Caribbean renunţă la cele patru vapoare iniţiale şi le înlocuiesc cu aceste noi mega-vapoare, pentru a naviga în întreaga lume.
Mulţumiţi acum de serviciile oferite în toată lumea, cei de la Royal Caribbean îşi reindreapta privirea şi interesele spre Marea Caraibilor, principala piaţă de desfacere. Şi-au propus să construiască un vapor care va schimba industria croazierelor şi, urmând un proiect pe care-l denumesc „Project Eagle”, încep munca la cel mai mare mega-vapor al noului secol. În 1999, acest navă uluitoare, numită Voyager of the Seas, ia cu asalt marile. A fost cea mai inovativă navă a anilor respectivi, iar pasagerii s-au simţit, pentru prima data, mai degrabă într-un resort turistic pe uscat, decât într-un vapor pe mare. Voyager of the Seas include un patinoar, un perete de alpinism şi o promenadă interioară fabuloasă. Bineînţeles, Royal Caribbean va continua cu lansarea a altor patru vapoare surori, ce vor marca direcţia în care se va îndrepta proiectarea vaselor din croazieră începând cu acel moment: Navigator of the Seas, Mariner of the Seas, Explorer of the Seas şi Adventure of the Seas.
În acelaşi timp, Royal Caribbean dezvoltă şi clasa Radiance, ce debutează la începutul anilor 2000. Vapoarele din această clasă sunt puţin mai mari şi oferă mai multe camere cu balcoane, mai multe opţiuni pentru a lua masă şi, una peste alta, mai mult lux. Aceste vapoare sunt: Radiance of the Seas, Brilliance of the Seas, Jewel of the Seas şi Serenade of the Seas. Cu toate aceste noi vapoare navigând în toate colţurile lumii, a sosit timpul pentru renovarea şi modernizarea celor vechi. Astfel, compania cheltuieşte milioane de dolari pe renovarea Monarch of the Seas, Empress of the Seas, Enchantment of the Seas şi Majesty of the Seas. Cu toate aceste restaurări, Empress şi Sovereign nu reuşesc să atingă nivelul dorit şi sunt transferate în 2008 unui subsidiar spaniol, firma Pullmantur.
Noile vapoare ale Royal Caribbean sunt, cu timpul, mai mari şi mai mari. Aceste vase de croazieră din clasa Freedom apar în 2006, începând cu Freedom of the Seas. Este mai mare decât vapoarele din clasa Voyager şi include noi activităţi la bord, precum parcul acvatic sau surfingul. Alte vase din aceiaşi serie sunt Liberty of the Seas şi Independence of the Seas. La vremea la care Freedom a fost lansată, vasul a fost, la rândul lui, cel mai mare vapor de croazieră din lume.
În termeni de dimensiuni şi de inovaţii, Royal Caribbean nu s-a oprit aici. Privind spre viitor, reuşesc să construiască două vapoare mai mari cu 40% decat predecesoarele din clasa Freedom. Aceste două vapoare fac parte dintr-un proiect amplu susţinut de Royal Caribbean şi numit „Project Genesis” şi pot susţine peste 5.400 de pasageri. Cele două vapoare sunt Oasis of the Seas şi Allure of the Seas. Primul dintre ele a fost lansat în 2009 iar cel de-al doilea, cu 5 centimetri mai lung decât primul, este lansat la apă în decembrie 2010.
Surse imagini
- Royal Caribbean: Fernando Jorge - Unsplash | Licență Unsplash