Exista un fel de ambiguitate asupra apartenentei Istanbulului la continentul european sau la cel asiatic. Strict vorbind, Turcia este o tara europeana, ceea ce inseamna ca cel mai mare oras al sau este parte a Europei.
Cu toate acestea, Istanbulul ocupa de fapt doua mase continentale diferite, fiind unic din acest punct de vedere intre metropolele lumii. Inseamna ca este, de fapt, jumatate asiatic, jumatate european. Acest lucru devine foarte confuz atunci cand ajungeti acolo pentru prima data si mie personal mi-a luat ceva vreme pana cand m-am familiarizat cu situatia.
In ciuda faptului ca sunt separate de aproape doi kilometri de apa, cele doua parti ale Istanbulului sunt simtitor diferite. Intr-adevar, fara existenta celor doua poduri, Fatih Sultan Mehmet si Bosfor, estul si vestul orasului Istanbul ar fi complet fara legatura, putin mai mult decat doua linii de coasta opuse (desi destul de aproape una de alta, pentru a fi trecut inot). Stramtoarea Bosfor este vena de apa care separa cele doua continente, canalul din care se extinde, de-o parte si de alta, masa de teren ocupata de Istanbul; este poarta de acces spre Europa si Asia. Orice excursie in oras se centreaza inevitabil asupra Bosforului, daca nu din necesitate, atunci din curiozitate, deoarece viata orasului pur si simplu se aglomereaza spre marginea apei, strangandu-se pe ea, ca o turma de oi pe marginea unei stanci.
Bosfor

Cu acest gand in minte, m-am hotarat ca nu exista un loc mai bun pentru a absorbi esenta Istanbulului, decat stramtoarea in sine. Cele sase ore ale croazierei „nostalgice” IDO Bosfor pleaca din docul Bogaz Hatti la orele 10:35 si 13:35 in fiecare zi, promitand o intreaga zi de privelisti de la bordul unui feribot anacronistic romantic, care aminteste de un vechi vapor cu zbaturi, fara padele sau… fara aburi. Nostalgie de la inceput la sfarsit.
Docul este situat in Eminou, in imediata vecinatate a podului Galata si a Cornului de Aur din Istanbul, la capatul sudic al Bosforului. Este o portiune de asfalt plina de viata, care incapsuleaza personalitatea calda a orasului, burdusita cu vanzatori stradali si pescari locali, sub care se afla o varietate de restaurante si cafenele. Locul perfect pentru micul dejun, ar trebui sa fiti totusi prevazatori daca doriti sa coborati sub pod, pentru a nu fi prinsi in liniile pescarilor.
Pentru a ocupa cea mai buna pozitie in feribot, este recomandat sa ajungeti acolo cu 45 de minute inainte de ora plecarii, chiar daca stationarea un timp indelungat pe locurile privilegiate inseamna sa tremurati putin in briza racoroasa a stramtorii. Cu toate acestea, luand in considerare lungimea croazierei, e mai bine sa ocupati un loc mai inalt. La exact ora 10:35, feribotul porneste.
Croazieră

Am cunoscut Besiktas doar prin prisma competitiei UEFA, Champions Leagues – din pacate, sursa de cunoastere, pentru majoritatea dintre noi, a multor destinatii turistice – si am fost foarte incantat sa vad ca este primul stop a croazierei. Situat in partea europeana a Istanbulului, Besiktas este o arie inundata cu steaguri ale Turciei si prezinta valuri de culoare rosie pe un orizont de acoperisuri din teracota si edificii inalte, din care rasare ca un varf alungit stadionul de fotbal, in spatele Palatului Dolmabahce de pe malul apei. Impresia generala este a unui cartier construit in spiritul fundatiei solide a patrimoniului european.
Pentru a ajunge la urmatorul nostru stop, am trecut pe sub podurile Bosfor si Fatih Sultan Mehmet care, desi elegante, sunt incredibil de asemanatoare si sincer, fara foarte multe caracteristici deosebite. Kanlica este un sat demodat in partea asiatica a Istanbulului, faimos pentru iaurtul care se face aici. Pana sa ajung aici, nu eram incantat de iaurt, nu pentru ca nu imi place, ci pentru castravetii pe care turcii il adauga retetei traditionale. Nu eram incantat nici de imaginea locului in care se vinde acest produs, considerandu-l nepotrivit. M-am inselat din ambele puncte de vedere. Kanlica este un loc in care as fi bucuros sa ma mut, dupa ce ies la pensie. Nu ca acest lucru se va intampla foarte curand. Tarmul este impanzit de case micute, care rasar dintr-o mare de arbori inalti, fiecare dintre ele reprezentand un refugiu din haosul general al marelui oras, Istanbul. Trebuie sa fii fericit sa te pot trezi aici in fiecare dimineata. In plus… iaurtul este delicios…
Am gandit asa, bineinteles, inainte de a apuca sa vad Yenikoy, punctul urmator de oprire, inapoi pe bancul european. Yenikoy ar fi un loc de retragere chiar mai bun decat Kanlica, in principiu pentru ca, pentru a locui aici, trebuie sa fii deja bogat, lucru evidentiat de multimea de rezidente impunatoare cu vedere la Bosfor. Este cartierul cu cele mai instarite case din Istanbul.
M-am intrebat daca mai suntem inca in Istanbul, odata ce am atins Rumelia Kavagi, cel mai nordic punct de oprire al croazierei, din nou pe partea europeana a orasului si ultimul port de pana in stancile de bazalt ale confluentei Stramtorii Bosfor cu Marea Neagra. Peisajul aici este semnificativ diferit; dealuri abrupte, paduri luxuriante si case ingramadite, care amintesc mai degraba de malurile raului Mekong, decat de Dunare.
Pe partea cealalta a Bosforului, punctul final de oprire, Anadolu Kavagi, este dominat de castelul Yoros, ale carui ruine distincte se inalta pe dealurile Yusa Tepesi, fosta posesiune a Genovei din secolul al XV-lea. Locatia a fost, pentru mult timp, un important punct de aparare si avea odinioara un lant pe care-l putea intinde pe toata latimea Bosforului, pentru a preveni accesul ambarcatiunilor nedorite – trebuie sa fi fost un lant pe cinste. Privelistile oferite se intind de la centrul Istanbulului, de-a lungul Bosforului, pana la iesirea spre Marea Neagra, dincolo de care se gaseste Europa de Est.
Am ramas contempland aceasta distanta pentru mult timp, analizand influenta culturii europene si asiatice din Istanbul, privind vis-a-vis, spre Rumeli Kavagi, din vest privind spre est, in locul in care estul intalneste vestul.
Surse imagini
- Strâmtoarea Bosfor: Mert Kahveci - Unsplash
- Croazieră pe Bosfor: sulex32 - Pixabay | Licență Pixabay
- Confluența estului cu vestul la Istanbul: Jules G. - Flickr | CC BY-NC-SA 2.0 Generic