Operat de aceeași companie care furnizează și transportul rutier al capitalei Franței, metroul parizian este în funcțiune încă din anul 1900. Este cea mai utilizată formă de transport din Paris și duce în fiecare zi peste 4 milioane de locuitori sau vizitatori ai orașului. Metroul din Paris se remarcă prin rețeaua vastă ce cuprinde 14 linii principale și încă 2 secundare, dar și prin frumusețea stațiilor sale, majoritatea construite într-un stil Art Nouveau. Pe lângă metrou, operatorul RATP are grijă și de rețeaua RER cu 5 trasee stabilite, trenul subteran Transilien, liniile shuttle ce fac legătura dintre oraș și cele mai importante aeroporturi pariziene, Charles de Gaulle și Orly, cele 7 linii principale de tramvai, funicularul de la Montmartre, dar și de întreaga rețea de transport cu autobuzul, ce cuprinde și linia de noapte, Noctilien.
Facilitățile metroului parizian numără, printre altele, o conexiune la internet cu două opțiuni, prima gratuită, iar cea de-a doua, cu o viteză mai mare, este contra cost. Având în vedere faptul că 197 de kilometri din totalul de 214 acoperiți de rețeaua de metrou se află în subteran, nu toate stațiile beneficiază însă de serviciul gratuit de Wi-Fi. Totuși, să precizăm – al doilea cel mai aglomerat metrou din Europa, după cel din Moscova, metroul din Paris are 303 stații! Impresionant, nu?
Cele 16 rute de metrou, incluzând și cele două rute secundare, sunt:
- Linia 1 – cuprinde 25 de stații și face legătura între La La Défense și Château de Vincennes – prima și cea mai aglomerată linie de transport din Paris, cu peste 200 de milioane de pasageri în fiecare an;
- Linia 2 – 25 stații între Porte Dauphine și Nation – disponibilă încă din 1903;
- Linia 3 – 25 stații între Pont de Levallois și Gallieni;
- Linia 3 bis – 4 stații între Porte de Lilas și Gambetta;
- Linia 4 – 27 de stații între Porte de Clignancourt și Mairie de Montrouge – este cea mai nouă adăugire a metroului din Paris;
- Linia 5 – 22 de stații între Bobigny și Place d’Italie;
- Linia 6 – 28 de stații între Charles de Gaulle și Étoile Nation
- Linia 7 – 38 de stații între La Courneuve, Villejuif și Mairie d’Ivry – alături de linia 8, este ruta cu cele mai multe opriri (38);
- Linia 7 bis – 8 stații între Louis Blanc și Pré Saint-Gervais;
- Linia 8 – 38 de stații între Balard și Pointe du Lac;
- Linia 9 – 37 de stații între Pont de Sèvres și Mairie de Montreuil;
- Linia 10 – 23 de stații între Boulogne și Gare d’Austerlitz;
- Linia 11 – 13 stații între Châtelet și Mairie des Lilas, fiind cea mai scurtă linie principală a metroului parizian, cu doar 6,3 kilometri;
- Linia 12 – 29 de stații între Front Populaire și Mairie d’Issy;
- Linia 13 – 32 de stații între Châtillon – Montrouge, Saint-Denis și Les Courtilles – este cea mai lungă linie, acoperind 24,3 kilometri;
- Linia 14 – 9 stații între Saint-Lazare și Olympiades.
În afară de rețeaua existentă, primăria orașului Paris și compania locală de transport, RATP, lucrează la extinderea liniilor 4, 12 și 14, dar planifică și adăugarea unei linii noi, care să facă legătura între liniile secundare actuale, 3 bis și 7 bis. O propunere senzațională este construirea unei linii de metrou care să facă înconjurul capitalei Franței, pe o distanță de 100 de kilometri, cu numele Grand Paris Express. Aceste eventuale extinderi ar duce rețeaua pariziană de metrou mai sus în clasamentul celor mai folosite rețele subterane de transport ale lumii, astăzi găsindu-se doar pe locul 10, după câteva rețele asiatice, precum Beijing, Shanghai, Tokyo sau Hong Kong, dar și după rețelele din New York sau Ciudad de Mexico.
Mai multe informații despre sistemul de transport din Paris găsiți pe site-ul RATP în limba engleză sau în franceză, pagini ce cuprind și o hartă în format PDF a întregii rețele acoperite, din capitală și zona adiacentă.
Surse imagini
- Hartă: RATP | All Rights Reserved
- Cover: Vincent WR - Flickr | CC BY-NC-ND 2.0 Generic