În ziua de astăzi, atunci când avem de făcut un drum ceva mai lung cu mașina, nu mai stăm pe gânduri – luam imediat în calcul posibilitatea de a lua avionul. Prețurile sunt extrem de competitive de cele mai multe ori, lumea în care trăim este într-o continuă expansiune tehnologică și umană, iar aeroporturile urmează acest trend. Apar facilități de transport mai largi și mai bine dotate, piste mai lungi și terminaluri mai încăpătoare în aeroporturile vechi, tradiționale, dar și aeroporturi noi, principale sau secundare, în zonele în care traficul aerian aglomerat o cere. Am compilat o listă de 20 de aeroporturi însă, pentru ca lista ar fi putut să fie și mai lungă de atât, o să dezvoltăm prezentări amănunțite doar pentru top 10 cele mai mari aeroporturi din lume. Ele nu sunt doar piste de decolare și aterizare pentru cursele de pasageri, dar și importante noduri comerciale, ce permit transportarea de mărfuri și implicit dezvoltarea economiilor locale.
Noi vă rugăm doar un singur lucru: cu prima ocazie când puneți pasul într-unul din aeroporturile mari ale lumii, opriți-vă o secundă și gândiți-vă ce presupune derularea unei astfel de activități. Priviți în jur și îmaginați-vă ce fel de eforturi se fac pentru ca voi să aveți parte de un zbor lin. Fiecare dintre aeroporturile prezentate în acest clasament este un miracol ingineresc, dar și infrastructura ce le deservește – de la autostrăzi la supervizarea spațiului aerian -, este pe măsură. Responsabilitatea cea mai mare pentru funcționarea unui astfel de colos cade pe umerii celor din turnurile de observare, sub atenta supraveghere a autorităților naționale pentru buna funcționare a traficului aerian, cum este la noi ROMATSA. Din păcate pentru noi, deși ROMATSA face niște lucruri extraordinare, infrastructura din jurul Bucureștiul lasă de dorit. Evident, România nu are niciun aeroport în partea superioară a topului. De fapt, suntem extrem de departe de primele 50.
Aceasta este lista celor mai mari 20 aeroporturi din lume în funcție de numărul de pasageri ce decoleaza sau aterizează anual. Mergeți mai jos dacă doriți informații particulare despre unul dintre aeroporturile din top 10. Clasamentul a fost realizat cu date preluate de pe site-ul Airports Council International (pe scurt ACI), instituția ce unește operatorii tuturor aeroporturilor civile din lume, pentru a-i reprezenta, pe mai departe, în cadrul Organizației Internaționale a Aviației Civile (ICAO). Datele prezintă situația din 2017 – pentru anii următori nu există încă o statistică centralizată completă.
Cele mai mari și mai aglomerate aeroporturi din lume
- Aeroportul Internațional Hartsfield-Jackson din Atlanta, Georgia, Statele Unite ale Americii (ATL) – 103.902.992
- Aeroportul Internațional din Beijing, China (PEK) – 95.786.442
- Aeroportul Internațional din Dubai, Emiratele Arabe Unite (DBX) – 88.242.099
- Aeroportul Internațional Haneda din Tokio, Japonia (HND) – 85.408.975
- Aeroportul Internațional din Los Angeles, California, Statele Unite ale Americii (LAX) – 84.557.968
- Aeroportul Internațional O’Hare din Chicago, Illinois, Statele Unite ale Americii (ORD) – 79.828.183
- Aeroportul Heathrow din Londra, Anglia, Marea Britanie (LHR) – 78.014.598
- Aeroportul Internațional din Hong Kong, regiune autonomă din China (HKG) – 72.664.075
- Aeroportul Internațional Pudong din Shanghai, China (PVG) – 70.001.237
- Aeroportul Charles de Gaulle din Paris, Franța (CDG) – 69.471.442
- Aeroportul Schiphol din Amsterdam, Olanda (AMS) – 68.515.425
- Aeroportul Internațional Fort Worth din Dallas, Statele Unite ale Americii (DFW) – 67.092.194
- Aeroportul Internațional Guangzhou Baiyun din Guangzhou, China (CAN) – 65.887.473
- Aeroportul din Frankfurt, Germania (FRA) – 64.500.386
- Aeroportul Atatürk din Istanbul, Turcia (IST) – 64.119.374
- Aeroportul Internațional Indira Gandhi din Delhi, India (DEL) – 63.451.503
- Aeroportul Soekarno-Hatta din Jakarta, Indonezia (CGK) – 63.015.620
- Aeroportul Changi din Singapore (SIN) – 62.220.000
- Aeroportul Incheon din Seul, Coreea de Sud (ICN) – 62.157.834
- Aeroportul Internațional din Denver, Colorado, Statele Unite ale Americii – 61.379.396
1. Aeroportul Internațional din Atlanta
Aeroportul din Georgia nu este doar cel mai aglomerat al lumii, ci și singurul aeroport care a îmbarcat și debarcat peste 100 de milioane de pasageri anual câțiva ani la rând. Și pentru ca superlativele să fie complete, din anul 2000 încoace, adica peste 18 ani, conform statisticii oferită de ACI a ocupat același loc în top: 1. Este posibil să fi ocupat aceeași poziție și anterior, însă primele numere oficiale de pe site-ul ACI datează din anul 2000. Se găsește la doar câțiva kilometri distanță de centrul orașului Atlanta, adică la aproximativ 15 minute cu mașina, în funcție de trafic.
De ce este atât de important și de traficat? Din punctul nostru de vedere, sunt două motive importante:
1. Pentru că este nodul aerian cel mai important de pe continentul american. Poziția sa geografică, puțin spre interior (înspre Midwest cum spun americanii), dar și proximitatea relativă de regiunile Caraibe și America Centrală, îi conferă anumite privilegii. Aici se efectuează escale pentru un număr mare de zboruri dinspre partea de vest a continentului, cu destinația Europa. Tot aici ajung și foarte multe din zborurile directe dinspre vechiul continent.
Extrapolând puțin: pentru că a fost, în mod tradițional, de aproape 200 de ani încoace, cel mai important nod de transport din partea de sud a Statelor Unite. De altfel, istoria orașului Atlanta se leagă de statutul său important, ca hub de transport. Numele de Atlanta în sine este rezultatul acestui statut: când statul Georgia și-a dorit construcția liniei ferate care să lege estul și vestul Statelor Unite, adică Atlantic și Pacific, au avut nevoie de un nod de legătură. Și l-au numit, pe scurt, Atlanta. Este un oraș metropolit fondat „doar” în 1836 în jurul locuințelor muncitorilor la linia ferată, sub un alt nume: Marthasville, după numele fiicei guvernatorului de Georgia din acel moment, Lumpkin. 9 ani mai târziu, în 1845, inginerul șef al Georgia Railroad (compania feroviară a statului Georgia), a propus schimbarea numelui în Atlantica-Paficica, însă oamenii l-au prescurtat rapid, în Atlanta. În 1886, tot aici apare pentru prima dată și Coca-Cola, un gigant economic global.
2. Pentru că este sediul uneia dintre cele mai mari companii aeriene din lume, Delta Airlines, companie care furnizează 60% din numărul total de pasageri și ocupă mare parte din zona utilă a aeroportului Hartsfield-Jackson. Ca o paranteză, Delta Airlines este membru fondator al SkyTeam Alliance, din care face parte, alături de grupul AirFrance-KLM, și compania noastră națională, TAROM. Parteneriatul aduce după sine un număr și mai mare de pasageri în aeroportul Atlanta.
Putem spune, în consecință, că în spatele succesului de care se bucură aeroportul Hartsfield-Jackson din Atlanta, se găsește Delta Airlines. Cu toate acestea, în cadrul aceluiași aeroport își mai au sediul alte câteva companii aeriene, mai mici, e drept, din care cea mai notabilă ar fi AirTran, despre care, poate, ați mai auzit.
Construcția în sine a fost luată ca model timp de decade. Multe dintre aeroporturile masive ale lumii, inclusiv cel de pe locul 2, din Beijing, și-au inspirat construcțiile din modul în care inginerii nord-americani au proiectat mândria Atlantei.
Site oficial: atl.com
2. Aeroportul Internațional din Beijing, China
China mai are nevoie de foarte puțin pentru a ajunge la 1,5 miliarde de locuitori. Beneficiază de o economie puternică, capabilă să concureze orice altă economie a lumii. Aerportul din Peking este sediul unor mari companii aeriene: Air China, Hainan Airlines și China Southern Airlines.
Aeroportul din Beijing este o consecință a numerelor mari și a unei economii expansive. Pentru că, atunci când auzim expresia „totul vine din China”, referitoare, evident, la majoritatea produselor electronice sau electrocasnice, la jucării, obiecte vestimentare, accesorii, știm că toate trebuie să plece din China. În spatele tuturor acestor afaceri se găsește un leadership numeros, cu o nevoie imperioasă de un mijloc de transport rapid, care să-i plimbe dintr-o parte într-alta a lumii, fără mari bătăi de cap.
Zona uriașa pe care se întinde aeroportul este destul de bine legată de centrul capitalei chineze. Cu linia feroviară dedicată durează 15-20 de minute, însă există și posibilitatea de închiriere a unei mașini sau de a apela la serviciile taxi. Pe calea rutieră, drumul este ceva mai lung, iar durata depinde de trafic, destul de aglomerat în mod normal. Avantajul trenului este și prețul scăzut – 25 de Yuani sau puțin peste 3 euro / sens de călătorie / persoană.
Dar, știți ceva? Chiar dacă Beijingul are un aeroport uriaș, pe locul 2 în clasamentul nostru, anul 2019 a adus după sine un aeroport și mai mare, ce depășește ca dimensiuni aeroportul de pe primul loc în top. Se numește Daxing, este în funcțiune și probabil că va fi aeroportul ce va deservi anual cel mai mare număr de pasageri din lume.
Site oficial: beijing-airport.com
3. Aeroportul Internațional Dubai, Emiratele Arabe Unite
Am ajuns în orașul recordurilor: Dubai. De la cea mai înaltă clădire a lumii – Burj Khalifa -, la primele două cele mai înalte hoteluri din lume – Gevora și JW Marriott Marquis -, la mall-ul cu cea mai mare suprafață, Dubai nu încetează să uimească. Aeroportul din Dubai se poate mândri cu poziția 1, dar nu pentru cel mai mare aeroport, ci pentru cea mai mare creștere a numărului de pasageri, cu o creștere de până la un total de 104 milioane proiectată în anul 2020. Și-ar mai fi și cea mai înaltă sculptură în ciocolată din lume (13,52 metri înălțime, 500 de tone de ciocolată prelucrate în 1050 de ore), realizată în 2014 și care reprezintă cea mai înaltă clădire a lumii. A fost expusă în… poate că ați ghicit: incinta aeroportului internațional Dubai.
Și mai este locul 1 în lume și pentru cei mai mulți pasageri în zboruri internaționale, iar aceasta se întâmplă de câțiva ani la rând. Aeroportul Internațional din Dubai operează, în momentul redactării acestui articol, în jur de 250 de destinații pe 6 continente, într-un parteneriat cu 90 de companii aeriene.
Creșterea nu este doar în numărul de piste sau terminaluri. Secțiunea de duty-free din cadrul aeroportului a primit statutul de cel mai mare și mai aglomerat outlet de pe mapamond. Ajung atâtea recorduri? Probabil că mai sunt, probabil că Dubai le merită. Este, până la urmă, o încercare extraordinară de a sfida destinul. Într-o lume finită a rezervelor de petrol, trebuie să te gândești la viitor. Din nisip și plaje, fără o infrastructură de invidiat, nu ai cum să răzbești.
Distanța de centrul orașului? N-are fi mare, dacă în centru v-ați dori să ajungeți. Doar că, dacă sunteți ca majoritatea, veți dori probabil să ajungeți în resorturile turistice, ce se găsesc în jurul Golfului Persic. Totuși, până în Downtown Dubai faceți aproximativ 13 minute cu taxiul, Uber sau mașină închiriată, aproape 20 de minute cu trenul direct sau 45 de minute cu autobuzul. Prețurile pentru taxi sau Uber nu sunt la fel de mici precum în China – pleacă de la 10€ -, astfel că vă recomandăm să discutați cu unitatea de cazare după ce ați făcut bookingul pentru a vă pune la dispoziție un transfer.
Site oficial: dubaiairports.ae
4. Aeroportul Internațional Haneda din Tokyo, Japonia
Haneda a ocupat până nu demult poziția a 3a a clasamentului, fiind înlocuit de aeroportul din Dubai. Daca am putea să adunăm traficul de pe ambele aeroporturi ce deservesc capitala Japoniei, să punem laolaltă Haneda și Narita, am putea să spunem că este metropola cu cel mai mare număr de pasageri de pe planetă. Doar că Narita este ceva mai aproape decât Chiba și la câteva zeci bune de kilometri distanță.
Oricum, dintre cele două, Aeroportul Internațional Haneda funcționează ca principal hub pentru cele mai mari companii aeriene nipone, All Nippon Airways (ANA) și Japan Airlines (JAL). Acum câțiva ani, era utilizat doar pentru zborurile domestice, iar Narita avea grijă de zborurile internaționale. La mijlocul anilor 2000, subsemnatul a făcut o escală în Narita, venind de pe Charles de Gaulle, pentru a mă îmbarca, pe mai departe, spre Nagasaki. La acea dată, de pe Haneda încă nu se efectuau zboruri long-haul (de mare distanță, cum sunt cele intercontinentale), chiar dacă terminalul internațional a fost dat în uz în 2010. Zborurile long-haul au fost posibile doar începând cu 2014.
Ducând mai departe seriozitatea japoneză, Haneda este unul din aeroporturile cu cele mai puține întârzieri. Nu se oprește aici, ci pare să împrumute întreaga noblețe de care se bucură Tokyo în sine. De altfel, specialiștii de la Skytrax i-au acordat 5 stele în materie de dotări și servicii. Este renumit pentru curățenie și ambient și deseori citat ca „cel mai curat aeroport din lume”. Într-un clasament al aeroporturilor de cea mai bună calitate, se găsește pe locul 3, după Changi din Singapore și Incheon din Seul. Un top complet îl puteți vizualiza aici.
Site oficial: haneda-airport.jp
5. Aeroportul Internațional din Los Angeles (LAX)
Pentru poziția a 5a a clasamentului nostru ne întoarcem în Statele Unite, de această dată pe coasta de vest. Deși este doar al doilea cel mai mare aeroport american, este singurul care găzduiește sediile tuturor celor 3 mari companii aeriene americane – Delta Airlines, American Airlines și United Airlines. Pe lângă cei 3 coloși, tot aici mai găsim sediile centrale ale Alaska Airlines, Virgin America și Atlas Air, aceasta din urmă o companie de curierat aerian.
Ultima dată când am fost în LAX am avut o senzație plăcută – un lobby mai degrabă mic, taxiurile lăsau pasagerii în fața aeroportului într-un ritm alert – multe limuzine, mulți pasageri de business. Are aerul unui aeroport mic și cochet, dar nu vă lasați influențați de aparențe, LAX este o bestie.
Știți unde se găsește singurul terminal privat din Statele Unite? Tot în LAX, începând cu mai 2017. Deși sună a știre mondena, este o apariție demnă de menționat. Și vedetele de la Hollywood trebuie să aibă propria pista de aterizare, corect? Departe de ochii lumii și de aglomerația din terminalele comune. Taxele sunt însă pe măsură – 7.500 de dolari pe an abonament, plus alte câteva 2-3.000 pentru fiecare zbor efectuat, în funcție de destinație. Iar dacă nu poți plăti abonamentul, te poți îmbarca oricum, dacă plătești o taxa între 3.500 și 4.000 de dolari.
Poate că merită, dacă te gândești că ai de făcut doar 70 de pași din terminal până la urcarea în avion, față de 2.000, cât ar trebui să mergi pe jos spre avion din terminalele comune.
Lăsând mondenitățile la o parte, ultima dată când subsemnatul a văzut LAX, era departe de titlul cel mai frumos aeroport al lumii, însă avea un farmec aparte. Ești întâmpinat de 3 mari litere la una dintre intrări – L, A și X -, după modelul numelui capitalei-filmului, HOLLYWOOD, aflat undeva pe colinele din apropiere. Interiorul poate deveni un coșmar pentru turiștii neavizați. Călătoria între terminaluri se face mai bine pe jos, nu cu autobuzul, pentru că traficul poate să fie exasperant, iar un tur complet se face în sens invers ceasului, creând confuzie.
Pentru ca imaginea să fie completă – eu am pățit-o -, dacă aveți de gând să ieșiți dintr-un terminal, s-ar putea să trebuiască să treceți prin cordoanele de securitate încă o dată. Una peste alta, un aeroport cu un șarm aparte, specific american. Te miri că reușește să susțină un astfel de număr de pasageri în fiecare an. Dacă totuși ajungi acolo, pentru ca călători în centrul Los Angelesului, îți recomand călduros un taxi – în jur de 50 de dolari, o soluție mai eficientă decât alternativele, care ar trebui să facă ocoluri sau să te oblige să schimbi chiar milocul de transport în sine.
Site oficial: flylax.com
6. Aeroportul Internațional O’Hare Chicago
Cu câteva decenii în urma, O’Hare a ocupat poziția fruntașa în clasament. Ultima dată? În 1998, după care a fost depășit de Atlanta și nu a mai reușit vreodată să își recapete gloria. Rămâne totuși unul dintre cei mai importanți parteneri strategici pentru multe companii aeriene și cel mai mare hub al American Airlines.
De altfel, anul 2017 i-a adus titlul de cel mai mare Mega Hub american și al 4-lea al lumii. Ce semnificații poartă această titulatură? Înseamnă că într-un interval de maxim 6 ore, oferă cel mai mare număr de conexiuni între rutele domestice și cele internaționale. Spre deosebire de Atlanta sau LAX, Aeroportul Internațional Chicago nu are o reputație deosebită în ceea ce privește calitatea, însă este îndrăgit de pasagerii americani.
O’Hare are nu mai puțin de 191 de porți de îmbarcare. În comparație, Henry Coandă din București are puțin peste 40. Din cele 191, 71 aparțin de American Airlines și 81 de United Airlines. Aeroportul mai dispune de 132 restaurante sau fast-fooduri și 86 de magazine de suveniruri, retail sau duty-free, ocupând în total o suprafață mai mare de 2 terenuri de fotbal alipite.
Interesant este că două dintre piste – dintre cele mai scurte dintre cele 7 existente -, s-au născut în 1943, adică încă din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Site oficial: flychicago.com
7. Aeroportul Internațional Heathrow Londra
Dacă v-ați întrebat vreodată care este cel mai mare aeroport din Europa, acum aveți răspunsul: Heathrow. Nu mai puțin de 81 companii aeriene operează de pe principalul aeroport al Londrei, spre 204 destinații din 85 de țări. Este și hubul principal al British Airways, una dintre cele mai mari și mai influente companii aeriene de pe mapamond.
Deși a ocupat a treia poziție în clasament acum câțiva ani, se pare că Heathrow își va pierde treptat din dominație. Există planuri de construcție pentru o a treia pistă de aterizări / decolări, chiar și de o conexiune mai rapidă, cu trenul, între Heathrow și Gatwick (al doilea cel mai mare aeroport ce deservește Londra, al treilea fiind Luton), însă definitivarea este preconizată în 2025. În tot acest timp, celelalte aeroporturi din top 6 vor avea timp de creșteri spectaculoase, așa cum ne-au obișnuit.
Consultările în vederea expansiunii au avut loc între 8 ianuarie și 4 martie 2019. Numărul maxim proiectat de pasageri ce vor putea ateriza și decola în Heathrow în fiecare an se va ridica la 130 de milioane.
Site oficial: heathrow.com
8. Aeroportul Internațional Chek Lap Kok din Hong Kong
Am sosit la o minune a ingineriei moderne, un aeroport găzduit pe o insulă de doar 3 kilometri pătrați, capabil să susțină 72.664.075 de pasageri în 2017, însă cifrele cresc constant în ultima perioadă. Dacă ne gândim că aici se găsesc și sediile principale ale Cathay Pacific, Dragonair și Hong Kong Airlines, dar și sediul AsiaWorld–Expo, o clădire de câteva zeci de mii de metri pătrați, cu o parcare de 1.000 de locuri, ne întrebăm unde încap toate.
Cum este posibil? Păi, în primul rând, colinele au fost nivelate, iar cele trei foste insule mai mici au fost unificate într-una mai mare. Oricare ar fi dimensiunile de astăzi, sunt un caz fericit în cazul aeroportului din Hong Kong, mutat de pe insula Kowloon, pentru că acolo devenise un pericol pentru avioane, piloți și pasageri, o provocare la fiecare decolare sau aterizare.
Viitorul sună și aici bine: se proiectează ca până în 2027 insula ce susține aeroportul să fie mărită spre nord, astfel încât se vor mai putea construi încă o pistă și alte clădiri anexe care să facă din aeroport un oraș în sine. Totul va fi super-bine controlat, astfel încât să nu existe timp de așteptare a bagajelor, iar traficul de pasageri să fie redirecționat în funcție de aglomerație, folosind ultimele tehnologii în materie de CCTV, capabile să recunoască zonele congestionate și să impună schimbările necesare.
În afară de aceste adiții estimate, se mai planifică adăugarea unei a treia rute de transport feroviar, care să facă și mai bine legătura cu celelalte zone din Hong Kong. Astăzi, probabil cel mai rapid mijloc de transfer este pe calea ferată, cu trenul express, care permite legătura cu centrul orașului în doar 24 de minute. Autobuzele sunt cele mai accesibile, însă durata de drum depinde în mare măsură de traficul rutier.
Site oficial: hongkongairport.com
9. Aeroportul Internațional Pudong din Shanghai
Situat la aproximativ 32 de kilometri de centrul celui mai populat oraș al Chinei, Pudong a fost construit relativ recent, daca ne raportăm la celelalte aeroporturi din listă. Conceput inițial pentru a prelua o parte din sarcinile celuilalt mare aeroport din zona Shanghai – Hongqiao -, a ajuns unul din cele mai aglomerate ale lumii. Hongqiao continuă să efectueze încă zboruri interne, însă Pudong operează, pe lângă zboruri domestice, și internaționale.
Ca și în cazul aeroporturilor ce deservesc orașul Tokyo, dacă am aduna traficul de pasageri de pe cele două aeroporturi importante ale Shanghaiului, am obține o cifră mai mare decât aeroportul de pe primul loc. Se estimează că 2019 va aduce după sine adăugarea unui nou terminal „satelit”, destinat zborurilor de linie, fapt care va duce la depășirea, în trafic, a aeroportului din Hong Kong. Va fi cel mai mare terminal satelit din China și unul dintre cele mai mari ale lumii, accesibil prin intermediul metroului, după ce, inițial, se va opera check-in la unul din terminalele 1 sau 2, existente astăzi.
Site oficial: shanghai-airport.com
10. Aeroportul Charles de Gaulle din Paris
Al doilea cel mai mare aeroport al Europei, Charles de Gaulle permite mișcare a nu mai puțin de 120 de aeronave într-un interval de o oră. Performanța se datorează, în principiu, modului inovator de organizare în paralel a sistemului de piste. Astfel, fiecare din 2 sisteme de piste paralele beneficiază de două sensuri de mers, permițând astfel decolarea și aterizarea simultană.
Inovațiile nu se opresc însă aici. Recent, au implementat tranziția neasistată, prin intermediul autobuzelor fără șofer, între aeroport și zona hotelieră din vecinătate. Metoda este încă în probe și va fi implementată oficial dacă va da randamentul așteptat în perioada imediat următoare.
Charles de Gaulle, al 10-lea cel mai mare aeroport al lumii în acest moment, este faimos și pentru eforturile sale de a reduce emisiile de carbon. Astfel, până în 2020, aeroportul ar trebui să emită cu 65% mai puțin CO2 față de 2009, să folosească în proporție de 15% energie regenerabilă în 2020 și să reducă consumul de energie pe metrul pătrat cu 7% până la finele aceluiași an.
Celor 3 terminale existente i se va adăuga un al 4-lea, până în 2025, crescând posibilitatea de a crește numărul de pasageri cu 30-40 de milioane în fiecare an.
Site oficial: parisaeroport.fr
Mai mare nu înseamnă mai bun
Potrivit Organizației Mondiale a Turismului, 2018 a fost un an record pentru transportul aerian – nu mai puțin de 1,4 miliarde de pasageri au urcat sau au coborât dintr-o aeronavă. Majoritatea a trecut printr-unul dintre aeroporturile listate mai sus. Și asta este ceea ce contează. Nu sunt aeroporturile ce ocupă cel mai vast spațiu fizic, deși multe dintre ele sunt adevărați giganți.
Pentru că toate vor ca pasagerii să se întoarcă. Este un business, nu? Aeroporturile fac bani dacă turiștii se simt bine, dacă oferă companiilor aeriene condiții ideale de a-și efectua operațiunile la sol.
Astăzi, tehnologia – și nu spațiul – face diferența: timp mai mic de așteptare la verificările de securitate, piste inovatoare, care permit unui număr mai mare de avioane să opereze în același timp, oameni mai bine pregătiți ce provocările implicite ale industriei. Toate aeroporturile din clasamentul nostru sunt experiențe în sine, locuri în care oamenii chiar reușesc să petreacă un timp de calitate. Unele dispun de muzee, grădini, chiar parcuri de distracții, oferă evenimente culturale sau experiențe autentice locale.
Surse imagini
- Panorama aeroport Hartsfield Jackson: Daniel Betts - Flickr | CC BY-SA 2.0 Generic
- Cupola terminal aeroport Peking: Rob Deutscher - Flickr | CC BY 2.0 Generic
- Interior aeroport Dubai: Ravi Kotecha - Flickr | CC BY-SA 2.0 Generic
- Haneda Tokyo terminal: Jumpei Abe - Flickr | CC BY 2.0 Generic
- Aeroportul din Los Angeles: Glenn Beltz - Flickr | CC BY 2.0 Generic
- Aeroportul din Chicago, SUA: Miguel Ángel Sanz - Unsplash | Licență Unsplash
- Aeroportul Heathrow din Londra: Mike McBey - Flickr | CC BY 2.0 Generic
- Vedere panoramică a aeroportului Chek Lap Kok: Wylkie Chan - Wikimedia | CC BY-SA 3.0 Unported
- Terminal din Pudong: Yuya Sekiguchi - Flickr | CC BY 2.0 Generic
- Aeroportul Charles de Gaulle: Martin Ableggen - Flickr | CC BY-SA 2.0 Generic
- Cover: StockSnap - Pixabay | Licență Pixabay