Potrivit oficiului pentru turism din cadrul Organizației Națiunilor Unite, numărul de turiști sosiți în întreaga lume pentru în anul 2012 a atins, pentru prima dată, pragul de 1 miliard. Mulți dintre acești vizitatori provin din piețele emergente ale lumii, în creștere semnificativă, precum Asia și Pacific, Europa de Est sau Africa. În timp ce Europa tinde să păstreze titlul de cea mai populară destinație continentală, Asia și Africa ocupă primele două poziții din punct de vedere al creșterii potențialului turistic. De fapt, în 2012, Africa și-a revenit după un an mai puțin norocos, când numărul sosirilor a scăzut din cauza scăderii dramatice a interesului turistic pentru partea de nord a continentului. Chiar dacă Africa atrăgea mai puțin de 20 de milioane de turiști în 1990, acest număr a crescut spectaculos la peste 60 de milioane în 2012.
La începutul anului 2011, turismul în Africa de Nord a suferit din cauza conflictelor politico-militare, cu majoritatea ambasadelor avertizându-și cetățenii să evite anumite destinații, agențiile de turism încercând să ofere alternative ocolitoare pentru traseele deja stabilite în această zonă sau anulându-și, pur și simplu, excursiile. În 2010, Egiptul recepționase 14 milioane de vizitatori, generând a doua cea mai importantă sursă de venit a țării, cu peste 12 miliarde de dolari în încasări. Totuși, un an mai târziu, gradul de ocupare al majorității hotelurilor au fost raportate la cifre de până în 10%, lăsând întreprinzătorii mici și medii fără venituri. Încet, după ce situația politică s-a mai calmat, țara a început să înregistreze un real progres, bazat pe valorile sale milenare, istorice și culturale.
Cazuri similare, de revenire după căderi spectaculoase, s-au mai înregistrat, de-a lungul timpului, în întreaga lume. Un bun exemplu ar fi marea metropolă New York, după atacurile împotriva Turnurilor Gemene, din septembrie 2001. Această experiență furnizează un exemplu relevant de rezistență a valorilor turistice al destinațiilor afectate de evenimente extraordinare.
Însă lucrurile bune nu se opresc aici pentru „continentul negru”. Piața turistică crește și în diversitate, la fel cum o face din punct de vedere al numărului de turiști. Astfel, folosindu-ne de nord ca reper, observăm o dezvoltare semnificativă a numărului de resorturi turistice de la Marea Roșie, hoteluri și unități de cazare de lux, pentru iubitorii de soare și de mare. Hurghada și Sharm el Sheikh din Egipt concurează, daca nu cumva chiar au depășit stațiunile turistice consacrate din Tunisia. În timp ce turismul de aventură se consolidează, prin cunoscutele safari în Tanzania, Botswana sau Senegal, crește și turismul de afaceri, în special în Nigeria, Africa de Sud sau țările bogate în resurse naturale.
Surse imagini
- Cover ghid Africa: Sergey Pesterev - Unsplash | Licență Unsplash